#kalmarinfluencers,  Arbete,  Work

Intressant diskussion

Har ni läst vad Frida har skrivit på sistone? Om influencerns roll som inspiratör, posör eller estradör? Eller Saras tankar om influencers som får ta och skärpa sig?

Jag har tyckt att både Fridas och Saras inlägg har varit väldigt intressanta att läsa för i mångt och mycket sätter det fingret på något som legat och gnagt hos mig ett tag. Ett bra tag. Och att döma av kommentarerna på inläggen så är jag inte ensam.

För detta sätter faktiskt ord på något som jag funderat över länge. Vilken blir min roll i detta? Jag som älskat att blogga under så lång tid, och fortfarande gör, men som inte vill driva bloggen som ett företag längre. Om jag inte jagar trafik, följare och samarbeten, är det ens värt att blogga då? Under lång tid kände jag att nej, det gjorde nog inte det. Om jag inte skrev som om jag faktiskt var en influencer kanske det var lika bra att inte skriva alls? Och ungefär då dog skaparlusten tvärt.

Och missförstå mig rätt här nu, det har inte med influencerrollen att göra. Eller yrket, för det är ju det det är nu. Att blogga var en hobby, att vara influencer är ett yrke. Och det har jag största respekt för, det är ett enormt arbete som läggs ner på detta yrke. Och jag har redan ett yrke, som jag dessutom gillar väldigt mycket. Bloggen har hela tiden fungerat som mitt andningshål, min ventil och motvikt. Jag älskar denna lilla digitala plats som är min.

Så någonstans längs vägen insåg jag att jag ville fortsätta vara just det, en bloggare med ett instagram-konto och inte nödvändigtvis en influencer för jag hinner faktiskt inte.
Och dessutom känns skiftet ganska tydligt, mindre yta och fluff till förmån för det mer äkta och det ”insta” som väl någonstans var tanken från första början? Isabella säger upp sin staff och går tillbaka till att bli mer personlig, Frida funderar över sin framtid (som fö. ska bli väldigt spännande att följa, pionjär som hon är) och Sara efterfrågar influencers för de mer köpstarka, äldre, målgrupperna.

Jag ser fram emot 2020 på många sätt, detta är bara en av anledningarna, men visst känns det spännande att se vart 2020 tar vägen när det gäller influencers, deras yrkesroll och hur trenden i branschen svänger?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.