Kommunikation by Berg

Bokslut & Redovisning

Jag skulle vilja påstå att ingen startar företag för att få hålla på med bokslut och redovisning. Möjligtvis revisorer då, men inga andra företag. Man startar för att man har en idé och en passion för något annat. Redovisningen och det efterföljande bokslutet får man liksom på köpet. Liksom kontakter med Skatteverket.
För egen del är det ingen favorit. Inte alls. Mer ett nödvändigt ont. För att jag vill göra rätt för mig. Såklart.
Men.
Eftersom det nu har gått ett år sedan Kommunikation by Berg registrerades, så tänkte jag göra det typ av bokslut som jag tycker är roligt. Det där reflekterande bokslutet. För vad har egentligen hänt under det år som gått, har jag lärt mig något? Jo tack!
Jag har lärt mig massor. Jag startade nästan lite i smyg, mest för att jag fick en del kontakter som ville ha hjälp, jag ville ha lite jobb att sysselsätta mig med parallellt med föräldraledigheten och tja, varför inte liksom?
Det är dock inget jag skulle rekommendera någon, att starta företag samtidigt som du är föräldraledig. Det är ingen bra kombo. Jag tog så många uppdrag jag kunde, jobbade på varje ledig stund (när Elliot sov) och försökte planera in möten på sovstunderna. Men alla som har haft barn vet att barn inte gör som det är tänkt, helt plötsligt skulle han inte sova, eller sov han inte på natten och då blev sovstunderna på dagen på helt andra tider och tja, det blev kämpigt helt enkelt.
Så nej, starta inte företag samtidigt som du är föräldraledig. Det är inte optimalt. Det går men det är inte optimalt. Dessutom fick jag tacka nej till uppdrag och det är heller inte optimalt när man precis startar upp sitt företag. Då borde man snarare ta alla uppdrag man kan få. Såklart.
Så någon gång under våren började jag känna att nej, det är nog bättre att, när Elliot är liten, ha en anställning istället. Så jag gjorde min research, pratade med kontakter och förstod att Infomaker var ett företag att hålla koll på i Kalmar. Sagt och gjort, jag skickade in en spontanansökan och här sitter jag nu som anställd på just Infomaker. Är sååå glad för min tjänst, som Marknadskommunikatör, en roll jag älskar, mina grymma kollegor och hela vardagen som har kommit i och med hösten och jobbet här.
Men.
Företaget då? Ja, jag tar fortfarande uppdrag, i mån av tid. Jag fotograferar en del. Skriver en del och framför allt gör jag en del bloggsamarbeten. Rollen som influencer har seglat upp under hösten och blivit en del av min verksamhet på ett sätt som jag inte riktigt förutspådde. Men på ett sätt som jag tycker är jätteroligt.
Så ja, att driva sitt eget företag är jätteroligt men bör inte göras parallellt med föräldraledighet. Eller i alla fall inte uppstartsfasen av det. Jag borde ha varit tillgänglig för att säga ja till betydligt mer där och då. Smida medan järnet är varmt så att säga.
Men med det sagt så är det inte omöjligt att vara mamma och driva företag samt ha en heltidstjänst. Det går faktiskt alldeles utmärkt. Vilket är en både rolig och väldigt tillfredställande insikt.
Ett år som egenföretagare, ganska bra jobbat ändå!
Bild: skärmdump från kommunikationbyberg.se

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.