Bakning,  Clean Eating,  Inspiration,  Köket,  Sarah tipsar

Chiapudding i all sin enkelhet

IMG_7212 IMG_7213

Nu har jag pratat om det, skrivit om det och framförallt mumsat i mig det många gånger. Så hur gör man egentligen den perfekta chiapuddingen?

Man börjar med att vara ute i god tid, en chiapudding måste stå i kylskåpet ett par timmar för att bli…tja just en pudding.

Blanda samman ingredienserna väl, låt stå en liten stund (en tandborstning brukar vara lagom) och rör sedan om igen för att slutligen sätta på locket och ställa in i kylskåpet över natten. Jag gör alltid mina över natten och äter dem sedan till frukost men det går ju lika bra som mellanmål om man föredrar det.

  • 2 dl mandelmjölk (jag har helt slutat med vanlig mjölk och använder mandelmjölken men jag tror säkert att det fungerar även med vanlig mjölk om man föredrar det)
  • 3 msk chiafrön
  • valfri smaksättare, hos mig blir det oftast kanel, kardemumma eller vaniljpulver, nyfiken på att testa lakritspulver också men då tänker jag att det blir mer som en dessert?

Servera med bär eller frukt och du har en riktigt god frukost eller ett mellanmål. Smakar lite som pannacotta med frön i. Puddingen på bilden är smaksatt med kanel och serverad med clementiner. Julen är över, I know, men jag gillar smakerna så jag fortsätter med dem ett tag till!

Foto: Sarah Andersson

2 kommentarer

    • Sarah

      Hej Lina,

      Nej det är de inte så om du följer en lågkolhydratkost är de perfekta. Jag har kopierat in näringsvärdet på chiafrön nedan så kan du se mer exakt vad de innehåller!

      Näringsdeklaration per 100g
      Näringsvärde Per 100g Per 2msk (16g) RDI
      Energi 1886 kJ /449 kcal 301 kJ / 72 kcal
      Fett 31g 4,96g
      varav mättat fett 4g 0,64g
      varav enkelomättat fett 7g 1,12g
      varav fleromättat fett 20g (omega 3) 3,20g
      Kolhydrater 5g 0,8g
      varav sockerarter 1g 0,16g
      Fiber 33g 5,28g
      Protein 21g 3,36g
      Salt 0g 0,0g
      Vitamin B1 0,89mg (81%) 0,14mg (12,7%) 1,1mg
      Vitamin B3 (Niacin) 11,2mg (70%) 1,79mg (11,2%) 16mg
      Vitamin E 29,1mg (242%) 4,6mg 12mg
      Kalcium 500mg (62,5%) 80mg (10%) 800mg
      Magnesium 290mg (77%) 46,4mg (12,3%) 375mg
      Fosfor 535mg (76,4%) 85,6mg (12,2%) 700mg
      Koppar 1,5mg (150%) 0,24mg (24%) 1mg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.