Bakning,  Clean Eating,  Fixat & Donat,  Inspiration,  Träning & Hälsa

På begäran, marmeladen i detalj

IMG_7862 IMG_7864 IMG_7861

Ni gillade tydligen tanken på rawmarmelad lika mycket som jag och flera av er har hört av er och bett om receptet. Mer i detalj. Det är så löjligt enkelt att jag nästan skäms men here we go

  • valfri mängd torkad frukt, jag valde aprikoser och ananas eftersom jag hade det hemma och eftersom de tillhör favoriterna men fritt fram för plommon, fikon, russin, dadlar…
  • 1 msk chiafrön till ca 100 gr torkad frukt
  • vatten, mängden är svår att säga men lägg frukt och chiafrön i en skål och fyll på med vatten tills det täcker frukten. Rör om lite så att chiafröna verkligen blötläggs.

Låt nu detta stå i ca 5 timmar, rör om då och då om du vill. Jag kunde liksom inte låta bli utan rörde om lite varje gång jag passerade köket. Efter 5 timmar är det dags att mixa med en vanlig stavmixer och om du har överskottsvatten kan du hälla av det nu. Det hade inte jag utan hela röran åkte ner i mixern och sedan mixade jag tills jag tyckte att marmeladen hade fått rätt konsistens. Jag gillar när det är lite bitar i men det är ju en smaksak.

Sen är det bara att hitta lämplig burk att förvara din marmelad i, en sax och lite washitape gjorde att burken blev pimpad på nolltid och sen är det dags att njuta. Angående hållbarheten så har jag i vanlig ordning ingen aning om detta men skulle kunna tänka mig att någon vecka i kylskåp är vad den klarar.

Foto: Sarah Andersson

2 kommentarer

    • Sarah

      Vet faktiskt inte, har bara testat med torkad frukt men å andra sidan ligger ju den i blöt i flera timmar innan så den blir ju allt annat än torr. Kanske? Värt att testa i helgen kanske 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.