Inredning,  Inspiration,  Okategoriserade

5 Trender år 2013

Bild ur utställningen för Syndigt & Saligt

När Stefan höll sin föreläsning i måndags talade han om, och visade, fem trender för året 2013. Syndigt & Saligt, Formbart, Urban Farming, Blue Lagoon och Kul i kök. Jag antecknade febrilt denna morgon och har försökt sammanställa Stefans tankar till lite kortare beskrivningar av dessa fem trender.

Genomgående pratade Stefan om humor och värme, att ord som Premium och Fine Dining är helt ute och att det istället handlar om det lokala, det nära och att vara tillsammans. Att vi längtar efter offline-livet och att vi uppskattar, och intresserar oss för, de hantverk våra mor- och farföräldrar utförde. Det råder långkonjunktur vilket får trenderna att röra sig långsammare, många företag väljer då att relansera gamla klassiker istället.

Men som sagt, 5 trender har han ”hittat” och de tolkade jag så här när jag lyssnade på honom i måndags.

Syndigt & Saligt – är en väldig rolig beskrivning av den sexifiering som råder i samhället. Allt osar sex om vi bara tar på oss de glasögonen. Vi ser naket i reklamen, Marc Jacobs låter en barnskådespelare på väg mot vuxenlivet posera med en gigantisk parfymflaska mellan benen, Fifty Shades of…-böckerna skapar Harry Potterhysteri bland oss vuxna och modet är syndigt svart, transparent och gärna med en läderdetalj här och var. Sommaren 2013 är färgen svart och överallt möts vi av provocerande bilder, annonser, omslag med svarta, dämpade och nedtonade färger. Syndigt alltså.

Men Syndigt & Saligt är en svart/vit situation, här finns ju även Saligt. Syndigts raka motsats. Vi är antingen arga eller glada, farliga eller snälla. ”Ingen mellanmjölk” som Stefan beskrev det. I kontrast till det syndiga svarta hittar vi vitt, spets och vit inredning som inte är avskalad utan som adderar. Stilleben, grupperingar, vi lägger till men drar inte gärna ifrån. Här regerar godheten och annonsbilderna visar på familjen som alltid ser ut att vara på väg till eller från någon gemensam aktivitet. (tänk Tommy Hilfigers annonser)

Formbart – är en lite mindre trend, en snabbare trend som handlar om formgivares önskan om att gå tillbaka till ursprungsformer och ursprungsfärger. Cirklar, rektanglar, halvcirklar. En ny sorts minimalism som trivs bäst ihop med ursprungsfärger och enkla nyanser. Rött är rött och blått är blått liksom. Här mixar vi inte nyanserna så mycket. Här ser vi prickar och blockränder. Kuber, klot och cylindrar som bildar pallar, bord eller ljusstakar. Kristina Starks ljuslyktor, Klongs ljuslyktor eller Orrefors Puck ljuslyktor är bra exempel.

Urban Farming – handlar om vårt behov av att få tillbaka grönskan i staden. Vi vill odla våra egna grönsaker och örter även om vi bor på 25 kvm mitt i stan. Vi vill leva upp till ett ideal som bara äter hälsosam slowfood, vi gillar rustikt och handskrivet och vi drömmer om en egen trädgård. Vi pratar om livet offline på Facebook och visar gärna upp bilder av detta offline-liv på Instagram. Vi byter ut streetmode-bloggarna mot cabinporn.com och drömmer om en stuga på landet där vi kan safta och sylta så det står härliga till. Loppis, reuse och vintage är antikonsumtionens ledord och vi söker handgjort så ofta och så mycket vi kan.

Blue Lagoon – efter en regnig sommar i Sverige, och hela Europa, längtar vi efter sol och värme men eftersom lågkonjunkturen hindrar oss från att åka tre veckor till Thailand köper vi istället hem en kudde med en papegoja på i exotiska färger och så är vi ett litet steg närmre den värme och sommar vi saknar så. Smaragdgrön är årets färg och det säger väldigt mycket om de exotiska färger som ryms inom Blue Lagoon. Det är inte neonfärger vi pratar om nu, vi pratar om starka färger som dock är något dämpade i sin yttersta spets. Tropiska djur, och kanske framför allt fåglar, får stort utrymme i denna trend. Ludvig Löfgrens Wide Life Babies Bird Itsy är ett typexempel på såväl färg som form. Vi plockar in och tar hem sommarminnen som vi skapar stilleben av i våra vardagsrum. Brasilien är den starkaste influensen med både fotbolls VM och OS runt knuten. Dess gatukonst inspirerar mer än någonsin.

Kul i kök – den sista trenden handlar om att vi ska göra saker tillsammans, att vi ska ha roligt tillsammans och att vi ska dela humor och glädje. Det ska vara roligt att äta, en tallrik behöver inte vara en traditionell tallrik och ett glas kanske inte behöver vara ett glas? MOMA gör en konstkaka och vi här hemma bakar Cake Pops för att det är så enkelt och roligt. Utbudet av kokböcker exploderar och är allt annat än stela bilder med finporslin. In kommer istället anteckningar i kanten, blandat porslin, både färger och mönster och det troliga är att vi kan köpa ”färdigblandat” porslin i serier så att vi inte behöver grubbla på om vi blandat rätt eller inte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.