Okategoriserade

Att ge och ta

Skärmavbild 2015-01-11 kl. 18.11.46

Med en fot på varje sida, bloggarna och företagen, tycker jag att det är superintressant att läsa artiklar och blogginlägg liknande det här och när jag trillar över riktigt bra material vill jag gärna dela med mig.

Johanna som skrivit blogginlägget jag länkar till ovan har träffat så väldigt mitt i prick. Det företag där jag arbetar använder sig som ”alla” andra av en PR-byrå modell större och bättre och just PR-byråerna är ju oftast länken mellan bloggarna och företagen. I alla fall när det ska gå lite mer professionellt till. För precis som Johanna skriver måste det vara ett givande och ett tagande. Alla företag är inte alltid rätt för alla bloggare och vice versa.

De, i mitt tycke, mindre professionella företagen hör av sig till mig som bloggare direkt och här får jag en hel del förfrågningar. Jag vet inte om det beror på att de gör bedömningen att min blogg är ”medelstor” sett till antal läsare osv. och att jag därför är ”medelkompetent” och skulle kunna gå med på de fullständigt urusla dealer som då ofta erbjuds.

Ni kanske inte har tänkt så mycket på det men det har jag. Jag har valt att behålla min blogg helt reklamfri av två anledningar. 1, de erbjudanden som kommer är usla och 2, jag har själv inte tiden (eller syftet just nu) att lägga ner ett arbete på att hitta seriösa annonsörer och göra det jobbet på rätt sätt. Alltså förblir bloggen reklamfri. För er skull men främst för min egen faktiskt. För vem skulle jag vara om jag plötsligt började klämma in en massa sponsrade inlägg om självkänsla/acne/acnebehandlingsmedel (senaste usla förslaget), ett ämne jag aldrig berört tidigare och som heller inte nuddar vid bloggens kärna?

Men i min yrkesroll, det andra benet, stöter jag på det motsatta. Då också av de lite mindre kända bloggarna, som hör av sig till oss/mig direkt och erbjuder blogginlägg eller deltagande i exempelvis julkalendrar (oh boy som det har gått inflation i dessa) till priser som för yrkes-mig är omotiverat höga.

En sådan deal, ett sponsrat blogginlägg eller en sponsrad lucka i en julkalender, måste ju ske med ett syfte. Det måste ge resultat och jag räknar ROI precis som på vilken annons eller annan marknadsföringsinsats som helst. Men detta upplever jag inte att dessa bloggare alltid tänker på. De verkar tro att bloggsamarbeten står utanför resterande marknadsplaner. För mig är det inte alls så. Det är en del av. En ibland större och ibland mindre del beroende på kampanj, syfte och mål.

Ojdå, det här blev långt. Men så kan det gå när man läser något bra och tankarna börjar snurra.

Vad säger ni, vill ni läsa om sådant här hos mig? Mina tankar kring annat än inredning, träning, mat och baby så att säga, något helt annat? Hissa eller dissa, för även om jag sällan skriver om det just nu så finns det tankar. I mängder. Tro mig.

2 kommentarer

    • Sarah

      Jag jobbar som marknadskommunikatör för Orrefors och Kosta Boda men är just nu hemma i väntan på vårt första barn som är beräknat till den 3 Februari men som gärna får komma precis när som helst 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.