Sarahs funderingar

Livet 3.0

Jag är nästan orimligt peppad inför hösten. Nya jobbet givetvis, det lockar allra mest. Men det som ska bli så himla spännande, och som jag verkligen ser fram emot att ”få ordning på”, är liksom livet 3.0.

Och vad tusan menar jag med det då? Jo men ni vet, nu har vi ju vårt liv, våra barn, våra jobb. Det är så här det ska vara. Det är det här vi har velat uppnå på något sätt.
Så nu när vi är här känns det som att det är dags att börja lägga pusslet och få allt på plats. Hitta våra rutiner och få till allt vi vill i vardagen. Att få hämtning-lämning-middag-träning-rutiner-och-vardag på plats. Så kul det ska bli.

Och jag har en plan. Såklart. Ni känner ju mig.

Att ta allt på samma gång brukar sällan vara framgångsrikt så jag tänkte istället ta det steg för steg.

Först ut – kosten! Dags att få den på plats en gång för alla. ”Ska du göra det nu när semestern börjar” frågade min man och det är nog en ganska relevant fråga men japp det ska jag faktiskt. Jag har varit hemma med barnen i nästan två år. Att det nu är semester gör ingen skillnad. Och why wait? Jag vet ju redan att gluten och sockerfritt är bäst för mig så det kör jag vidare på.

Steg nummer två (!) – 10 000 steg. Jag får faktiskt redan nu 10 000 steg om dagen så jag får nog höja det målet. Eller kanske snarare tänka att 4000-5000 steg varje dag ska vara lite mer motion än som nu, ränna runt här hemma och köra plock-SM med alla dessa saaaaaaaaker som bara ligger överallt. (DEN paniken kanske vi kan ta i ett annat inlägg?)

Tredje delen i trestegsraketen blir först i Augusti när jobbet faktiskt börjar. Att få ihop jobbet och hämta-lämna-fixa-middag-racet med ovanstående. Det är väl först då det sätts på prov ordentligt tänker jag. Helt ärligt funderar jag på om inte middagar ska lagas på kvällen före och bara värmas när vi kommer hem? Vi har fortfarande väldigt morgontidiga barn, vilket i sin tur ger väldigt trötta barn på eftermiddagen och tidigt på kvällen och detta i sin tur innebär att vi äter en tidig middag här hemma. Det blir tight att få till det efter hämtning. Väldigt tight. Får fundera på detta, hur gör ni?

Sist ut i min fyrstegsraket är övrig träning. När jag känner att allt ovanstående funkar tänkte jag leta upp närmsta gym från jobbet räknat och börja addera träning också. Ibland på luncherna och ibland på kvällarna. I höstas och vintras, innan astman och århundradets influensa satte stopp, var jag ju faktiskt ganska duktig på att ta mig ut och springa på kvällarna. Trots mörker och höstrusk. Att åka till gymmet istället (för let’s face it, det här med löpning passar bara inte mina luftvägar, jag blir sjuk v a r j e g å n g) är ju både varmare och trevligare då.

Men som sagt, en sak i taget. Mat, 10 000 steg, hämta/lämna-racet och träning. Jag säger som Ebba, det SKA gå. Att hitta den där rutinen som ska vara för evigt, rutiner för livet. Och framför allt, rutiner som passar familjen (givetvis) men som gör gott för mig. Japp mig, ni läste rätt, rutiner som sätter mig främst. Bara att skriva så känns lite läskigt, får jag göra det liksom? Sätta mig först? Välja mig? Prioritera mig? Ja ju mer jag skriver det desto mer inser jag ju hur viktigt det är att göra just det. Spännande höst som sagt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.