
Kedjan håller inte
Nu har jag funderat på det här ett tag och tänker att det är dags att släppa ut svadan, håll i er, och tala gärna om om ni håller med mig eller inte.
Alla kedjor, från lågpris och budget till dyrt och exklusivt har fantastiska marknadsavdelningar som i sin tur plockar in duktiga stylister, inte sällan bloggare, som gör grymma jobb med att styla kampanjbilder till kataloger, hemsidor, nyhetsbrev och Instagram. Underbart. Inspirationen flödar över mig som konsument.
Men.
Sen då?
Det verkar som att så gott som alla har missat nästa steg i kedjan. De fysiska butikerna. Jag tycker att jag ofta ser snygga stylade (inrednings-)bilder, blir inspirerad och köpsugen, besöker butiken och…vänder hem tomhänt.
Vad händer med butikerna?
Jag är helt säker på att marknadsavdelningarna skickar ut marknadsplaner med tillhörande skisser på hur kampanjerna ska skyltas i butik, problemet är väl bara att om det i butiken står en medarbetare som inte har känslan, inte lusten, inte kunskapen, tiden eller inspirationen då faller det platt. Jag har mött allt från personal som stressat säger att ”den leveransen har väl inte vi haft tid att plocka upp redan” när jag besöker en butik i jakt på ett ”instagram-objekt” till senast en julkampanj som var så själlöst uppställd att jag blev gruvligt besviken.
Och missförstå mig rätt nu, jag tror inte att detta är personalen i butikernas fel. De är i många fall precis på gränsen för att hinna med sina uppgifter i dessa tider och om man då heller inte får åka på någon inspirationsresa, möta en stylist, jobba parallellt med en dito, lära sig om trender och upparbeta lite känsla, tja, då är det faktiskt inte så lätt att leverera för en sak är säker, det räcker inte alls att bara göra ”som på bilden”. Har du inte känslan för det blir det pannkaka i alla fall.
Så vad är då lösningen? Utbildning skulle jag tro. Låt personalen få mer utbildning, mer känsla, mer inspiration. Då kommer marknadsavdelningens skisser att blomstra ute i butikerna.
Men det är bara vad jag tror. Vad tror ni?
Pressbild: IKEA

