Sarah tipsar,  Sarahs önskelista

Osynk

142378570000001_highres

Sociala medier är ju en kul grej (oh the irony…) säger Marknadskommunikatören med bland annat just detta på sitt bord. Men det är verkligen kul, spännande, att se hur sociala medier utvecklas över tid, hittar nya användare och nya användningsområden. Många större butikskedjor inom mode har länge haft officiella konton, konton som är riktigt bra och en rekommendation för er att följa om ni inte redan gör det. Andra satsar på lokala varianter vilket ibland är riktigt, riktigt bra men som lika gärna kan bli en flopp om ansvaret läggs i händerna på någon som inte har fått riktigt med tid eller kunskap att sköta det.

Inredningsföretagen vill ju inte vara sämre och det startas konton, jättefina konton som också dem är väl värda att följa.

Men.

Nu till min poäng.

Det måste synka mellan en social media manager på ett HK någonstans och hela vägen ut i själva butikerna. Under Trettonhelgen gav jag mig ut på en liten shoppingrunda och besökte bland annat två butikskedjor vars instagramkonto pumpat ut fina bilder på ännu finare nyheter, vilka jag var på jakt efter, men vars butiker här i stan var fyllda av enbart rea.

När jag frågade efter de specifika produkterna fick jag en axelryckning till svar, ”det står sex ouppackade pallar på lagret, kom tillbaka senare”.

Ajabaja!

Så får man faktiskt inte svara. Någonstans har det blivit fel här och jag lägger inte skulden på varken personen som sköter instagramkontot (troligtvis marknadsavdelningen i någon form) eller personalen i butiken (som med största sannolikhet varit något underbemannade under helgerna och inte hunnit med att packa upp nyheterna). Någonstans däremellan har det blivit fel, det synkar inte och jag ser en jätteutmaning för etablerade, välkända butikskedjor och organisationer att få detta att fungera.

Som sagt, ingen lätt ekvation men en nödvändig sådan för som kund blev jag väldigt besviken.

Bilden lånad från Hemtex.se dit jag funderar på att återvända om någon vecka eller så för att vara på den säkra sidan.

En kommentar

  • Linda

    Jodå, detta har jag varit med om. För mig var det Lagerhaus. Den lokala affären sa att de inte hade en aning om vad de skulle få, om just den saken skulle komma, eller i så fall när…
    Hur kan man lägga ut nyheter på instagram, precis under julruschen, som inte ska ut i butik fören i januari?
    Ja ja vi får hoppas att MF-avdelningarna blir bättre på info internt också. =)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.